dulu..sekarang..esok dengan rayyan akram

Monday, April 23, 2012

Ectopic Pregnancy aka Hamil Luar Rahim

Aku tak pernah imagine atau cuba untuk bayangkan camna sebenarnya ectopic pregnancy (mengandung luar rahim)..dan aku berdoa supaya aku dihindarkan dari symptoms ni..slps benda ni terjadi to one of my family members, baru aku sibuk google..
selalunya terjadi sbb embrio yg disenyawakan membesar di tempat yg xsepatutnya iaitu fallopian tube..ada juga kes di tempat2 lain spt servik, abdomen atau ovari..

jumaat yg lepas aku dapat call dari mak ckp kakcik pucat2, tak bergerak tahan sakit..hampir2 pengsan..we assume dia gastrik sbb dia mmg ada history gastrik..mak plak ckp dah berapa hari dia xlalu nak makan..aku mcm xheran sgt sbb prnah ada membe yg gastrik mmg symptom mcm ni, siap muntah2 lagi..

mak bawa ke klinik private, doc xcheck terus inject ubat tahan sakit..dia makin ok cuma badan rasa lemah2..ahad malam mak call lagi ckp kakcik dah warded lps cek kat 1 lg pivate clinic..sbb ectopic pregnancy, tube dah pecah..thats why dia sakit teruk sangat..poor her..dah 2 tahun kahwin, tak dapat nak pregnant awal sbb dulu guru kontrak..skrg dpt sambung belajar dah boleh pregnant tp terjadi masalah ni plak..lagi teruk sbb she n her husband PJJ..

kul2 pagi kakcik masuk OT untuk operate buang tube fallopian yg dah pecah tu..now she only has 1 fallopian tube for little-RR-cousin to swim and survive in the future..
maklumat lanjut pasal ni aku google dan jumpa http://drkokogyi.wordpress.com/2011/02/28/ectopic-pregnancies-i-encountered/

i'll always pray for her and i know she is strong..she's the one who help mak to take care of me after delivered dulu..apa saja yg aku nak, semua dia cuba adakan..skrg aku tak boleh nak jaga dia camna dia jaga aku dulu..sedihnya..aku cuma boleh doakan dia dari jauh..semoga semuanya selamat dan ok, semoga dia tabah, semoga masih ada lg ruang dan harapan untuk dia 1 masa nanti..i love u so strong..

No comments: