dulu..sekarang..esok dengan rayyan akram

Wednesday, June 27, 2012

pengalaman beranak kat Rayyan part 1

harini genap umur rayyan 1 tahun 2 bulan..
baru aku nak cerita pengalaman bersalin..tak sempat nak belek blog..
takpa la, untuk simpanan dan kenang-kenangan..walaupun aku takkan lupa peristiwa ni tapi mesti ada juga part-part yang terlepas dari ingatan..untuk mengelakkan itu terjadi, aku masuk dalam blog..lepas ni rayyan pun boleh baca..baru dia tau perit jerih ibu..

27 april 2011-Rabu
Tidur malam dah tak keruan..asek terjaga setiap sejam ke 2 jam..rasa mcm sakit perut nak berak tapi masuk toilet tak pulak melepas..bangun pagi mandi nak pegi keja perasan ada mcm stain/ lendir kat towel, tapi buat taktau je sbb rasanya masih lagi mampu untuk kerja..sakit perut masih terasa tapi tak la kerap sgt kot..boleh handle lg..

Kat office macam biasa teruskan kerja, buat nota serah tugas, gaduh dengan bos kaw-kaw..member-member cakap muka aku merah gaduh dengan bos..ok, abaikan..

Attend majlis perkongsian ilmu + meeting cawangan kul10 pagi..sepanjang dalam meeting mengantuk + sakit perut terasa kerap sket dan makin sakit..sekali sakit tak boleh gerak, bercakap mahupun senyum..semua orang dah risau and offer untuk hantar ke klinik..abes meeting dalam kul12 lebih balik bilik..terus call sir nak pegi hosp terus (sepatutnya check up kat KK arini)..macam tak boleh tahan, nak ke hosp terus check..tunggu punya tunggu, sampai kul2 jugak baru sir sampai..

Masuk bahagian Dewan Bersalin, daftar & tunggu turn untuk check..sampai masa kena masuk bilik untuk check..dah ada 2 orang tengah check..HO lelaki yang sempoi buat VE, sambil check sambil bual2..tanya keja apa, duk kat mana..aku tak terasa apa2 pun masa VE tu, ada sesetengah orang cakap sakit..HO tu pun tanya sakit ka tak..rupanya dah bukak 3cm, dah boleh admit tapi kena ke HKL sbb putrajaya dah penuh..aku refuse utk ke HKL sbb jauh sgt..aku nak ke Serdang tapi tak digalakkan sbb katanya 99.9% akan ditolak..apakah bergaduh hosp ini??

Aku tetap berkeras nak ke Serdang, tapi kena sign surat untuk tanggung risiko sendiri..aku tunggu & fikir-fikir dulu..ramai juga yang tengah menunggu ambulance nak ke HKL..20-30minit kemudian, HO tadi panggil aku semula masuk dalam ruang check tu, dia suruh aku baring tapi bukan kat ruang yang ada 2,3 orang preggers yang tengah check tu, ruang lain yg aku sorang..ada sorang doc & HO tadi..slow2 dia cakap, sebenarnya baru je 1 bilik kosong..kitorg nak bagi kat puan tapi puan kena diam-diam la sbb ramai lagi yg menunggu..kena tunggu yg lain-lain naik ambulance dulu..Alhamdulillah..ada jugak rezeki nak beranak kat Putrajaya..bukan apa, senang sket dekat..

Kul4++, aku dibagi bilik, pasang tube utk amek darah dan utk drip..perasaan dah berdebar jugak masa tu..betol ka aku ni dah nak beranak...

(sambung part 2)

No comments: