dulu..sekarang..esok dengan rayyan akram

Tuesday, July 21, 2009

sin-GAPOR-..

dalam entry lepas, aku dah babai semua dah. sekarang aku di negeri orang. jauh sket, seberang laut tepi johor..

flight aku ahad kul2.50 tapi delayed sampai 3.45pm tapi betol2 fly, kul4.30. aku dah panggil teksi kul11.30, kul12.45 dah tercongok kat airport. lama gila menunggu. +- 4 jam.
siap beli mask takut kena h1n1, tapi tak guna pun. nak p cucuk kat doktor pun tak dan dah.

masa imigration check, lotion aku kena rampas, air dalam botol kena tuang sampai kosong(konon bawa air sendiri takut nak minum air sini, deq dan liza memberi ancaman yang menakutkan..huhu). aku bawa semua tu skali dengan aku, manala aku tau semua tu tak boleh bawa. lain kali tanya orang yang berpengalaman. lotion tu aku hentam bawa yang besar, 400ml. limit 100ml ja. konon lagi, tak mau beli kat sini, mahal. last2 habuk pun tarak..

sampai changi 4.30pm. turun tu nak p amek beg, aku main jalan ja ikut orang depan. sekali orang depan belok nak p shopping takkan aku nak ikut jugak. aku tanya dia katna nak amek beg. dia cakap follow ja sign, lepas terminal. malu ja, sign ada tak reti nak baca. mana aku tau, dah jauh sangat rasa berjalan. tak jumpa2 tanda beg.

jalan turun naik escalator (escalator banyak sangat, untuk orang yg malas jalan, bukan tangga pun, mendatar ja)sampai kat terminal kena check migration dulu baru amek beg. sampai kat imigration check, satu lagi masalah, aku tak isi kad imigration. padahal masa dalam flight pramugari tu dah tanya sapa nak. aku mana tau kad tu untuk apa, ingatkan poskad. berat mulut plak nak tanya. so aku kena isi dulu kat kaunter imigration. q dah la panjang, nasib baik yang jaga tu laki, takla bising sangat..

amek teksi ke condo yang company sediakan kat simei. takla jauh sangat.driver teksi peramah sampai bersembur cakap. macam-macam dia tanya, siap cakap pasal politik lagi. sampai apartment kena charge 11.60, siap pakai gps lagi teksi tu nak cari block aku duduk. canggih sungguh teksi sini. sampai depan pintu lif dia hantar aku. aku duk block 3 tingkat 7, 1st unit. sapa2 mai sini, bleyla singgah kat aku..hehe..aku dapat masterbedroom, duk sorang2. memang selesa la. fully furnished siap ada cadar, selimut, aircond.1 umah tu ber3 saja, 2 lagi budak melayu malaysia jugak. memang depa sengaja bagi melayu duk sekali, senang nak semayang ka apa.
aku mandi, kemas2 baju, makan bihun goreng pesan kat housemate baru tu, tengok harry potter, goblet of fire. dapat tengok cerita best2 tv sini. malam tidoq tak berapa lena, tempat baru n tak boleh nak call or msg2,mahal. sok start keja, nak cari prepaid sini dulu baru boleh tidoq dengan lena lepas ni.aku tak amek gambar apa pun kat airport sbb gemuruh, perak dan takut...hehe

5 comments:

dartdadada said...

hg pindah spore ka shad??buleh aku pi melawat!

::: Diyana Arshad ::: said...

huit..dah jadik org singapore ka apa. hekhek.. cik abg hg jenuh rindu satgi..hihi

Hafizah said...

lawak plak aku baca pengalaman hang dkt airport...awat tak check in semua liquid shad oi?

MadaM said...

wei..bpa lama hg duduk sana?gila la....dl kat ofis bising cina banyakla..la ni depa hantaq hg kat tempat cina btol...kaw kaw kena...

chocolate bowl said...

dart - xpindah pn..mai keja sini 2bln ja. mai la ramai2, jln2. tp aku xleh jd pemandu pelancong la, aku pun xtau jln..

diyan - aku xjauh pn dgn cik abg aku, johor sebelah ja tp nk blk sana yg ssh sket. nak call pn mahai.sigh~

ijah - aku mana la nak tau semua tu xleh bawak naik. beg au penoh xleh sumbat dah, sbb tu aku bw skali. lps ni i'll make sure smua liquid or brg2 xleh bw naik, ake check in ja. dah ada pengalamn dah..

fit - aku 2 bln ja kat sini. aku rasa mcm p shanghai plak. melayu pun xdak beza dgn cina..lps ni aku bisng benda lain plak.