dulu..sekarang..esok dengan rayyan akram

Friday, September 11, 2009

budget bertunang - hantaran

entry ni takda kena mngena dengan puasa pun. tiba2 aku rasa nak cerita pasal budget bertunang. dah lama dah pun lepas tapi teringat nak cerita. boleh jadi panduan kawan2 yang ada merancang nak bertunang. Lepas raya ni mesti ramai yg cadang2 nak bertunang, ura2 pun macam dah ada. hehe

kalau search kat internet susah sket nak cari cerita pasal bertunang, kat majalah pun. selalunya orang cerita pasal kahwin. sebab mungkin bertunang ni tak seremeh kahwin, tak sesibuk kahwin, tak berhabis-habisan sangat. jadi orang tak amek port sangat. before aku nak bertunang, susah jugakla nak cari resource, nak kira budget. melainkan tanya-tanya orang saja.

majlis aku simple saja, takda la meriah berpelamin semua. sekarang ni kan dah jadi trend ada mini pelamin, ada kanopi luar umah grand bagai nak gah. memeriahkan suasana tapi budget pun kena lebihla. ada yang tak kesah sangat dengan persiapan bertunang ni, tapi ada jugak yang pentingkan semua ni.
ya la, semuanya nak kena libatkan duit. tambah-tambah plak kalo yang takda bantuan PAMA, semuanya hasil titik peluh sendiri. macam aku, budget boleh dikatakan 90% adalah dari aku seniri. jadi, untuk orang macam aku, seeloknya sediakan buku kira2.
aku buat buku kira2 guna excel. senang, tak hilang. setiap apa yang aku habiskan, aku rekod. nanti baru aku tau duit aku habis ke mana.

mari aku start dengan hantaran..
hantaran ni boleh prepare awal2, beli barang siap2 buat sket2 kalo utk yg DIY la. untuk hantaran aku spent lebih kurang, + - 250 tak termasuk barang2..
sebenarnya kalo nak senang, kuarkan duit upah kedai atau upah orang ja. tak payah pening2 nak pk benda apa nak beli, apa yang tak cukup, riben warna apa yang sesuai.
tapi aku lebih suka buat sendiri, ada sentimental value. faham2 ja la pompuan ni kan. kalo laki nak senang ja. hulur duit, semua siap.

macam tunang aku, dia spent lebih kurang 300 untuk hantaran, tak termasuk barang la. siap dulang dengan hiasan. aku pulak, 250 tu untuk hiasan saja. dulang memang dah ada kat rumah. recycle ja, yg penting siap dan kita puas hati. so, tepuk dada tanya wallet atau atau tanya akaun bank.

cantik..kemas..simple..

aku berkenan dengan hantaran fresh flower yg tengah meletop skrg ni, tapi keadaan tak mengizinkan untuk aku buat hantaran camtu. fresh flower ni budget kena lebih sket. bunga ros local paling kurang 1.20 sekuntum. kalo import mahal lagi la. nak yang cantik n kembang semangkuk, duit pun mau lebih la. 1 dulang aku tengok orang letak dalam 6 kuntum * 1.20 = 7.20 * 7 (anggaran jumlah dulang) = 50.40. belum campur dengan bunga atau daun tambahan lagi. tapi kalo ada sedara bukak kedai bunga, bleyla kautim, jimat sket dah. tapi kalo bunga lain murah sket, macam bunga kekwa. tgk harga pasaran dan harga kedai. nak murah lagi naik cameron highland petik sniri. lagi murah.
satu lagi fresh flower ni kalo nak buat sendiri kena buat last minit. tak boleh buat awal2, layu nanti. kalo acaranya tengahari selamatla. pagi2 buta bangun kena start gubah dah. tu pun tak menang tangan nak buat sorang2. kalo acara pagi tak ke parah, tengah malam nak kena start gubah.

so, tak tercapai hajat aku utk guna fresh flower memandangkan aku takdak masa. sbg ganti, gunala bunga palsu. susah jugak nak cari bunga seakan2 bunga betul yang tak mahal sangat. aku tau kat SSF ada jual, aku tak survey pun sbb dengar2 mahal. aku beli kat kedai kat semua house ja. habis bunga kedai dia aku borong. tu pun kedekut jugak tak boleh kasi murah sket. aku ni dah la tak pandai nak kautim sgt, kuarla jugak duit.

bakul plak aku beli kat nilai, kebetulan jalan2 ke nilai ada promotion. harga dalam 8 - 13 je. aku pilih yang simple2. nasib baikla bakal mak mentua aku tu baik, dulang dari aku dia suruh bagi 7 je, pihak laki pun bagi 7. kalo 9 lain la plak budgetnya. kalo ikut2 kan adat memangla kena lebih dan ganjil, 9, 11, 13. tapi tu yang pihak laki mintak. takmau lebih2 susah nak bawa balik jauh2. untung aku jugak. tak payah pening2 pk nak bg apa. kalo orang kedah senang ja, bagi ja makanan. segala jenis makanan, manisan, coklat..memang tersangat budget dan senang.
tapi aku terpaksa ikut adat sana sebab kalo nak bagi makanan pun susah jugak depa nak bawa balik pn..

abes cerita hantaran..yg nak bertunang tu pandai2 la budget utk kesenangan di masa depan..

p/s: kalo yg nak DIY tu bolehla search internet utk contoh2 hantaran. dah dapat banyak2 gubahla plak ikut citarasa tersendiri..

1 comment:

Unknown said...

leh tak nak file excel bajet tunang and kawin tu? email me at hafizhussin@gmail.com...tq so much!